نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی
پاورپوینت بررسی دو روش هزینه یابی جذبی و مستقیم

پاورپوینت بررسی دو روش هزینه یابی جذبی و مستقیم در 30 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی


مشخصات فایل
تعداد صفحات30
حجم4108 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپاورپوینت

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی دو روش هزینه یابی جذبی و مستقیم در 30 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

بررسي دو روش هزينه يابي

هزينه‌هاي جذبي

هزينه يابي مستقيم

هزينه‌يابي متغير

گزارشگري مالي

 

بخشی از متن

مقدمه

روشهای هزینه یابی در واقع روشها و نظامهایی می باشند که منجر به انجام ثبت های حسابداری و تهیه گزارشاتی می گردند که مدیریت را در ارتباط با کنترل هزینه های مواد، دستمزد و سربار کمک و یاری می نمایند.هزینه یابی به دو روش هزینه یابی جذبی و هزینه یابی مستقیم (متغیر) صورت می پذیرد در ذیل به توضیح مختصری راجب هر کدام می پردازیم.

هزینه یابی جذبی : در این روش سربار ثابت ساخت برای تولید کالاهای مورد نظر در واحدهای تولیدی جذب محصولات تولید شده می گردد و پس از فروش کالاها در بخش بهای تمام شده کالا ثبت می گردد به بیان دیگر هزینه های تولیدی اعم از هزینه هایی که برای تولید و ساخت مواد مستقیم ، دستمزد پرداختی مستقیم ، سربار متغیر ساخت ، سربار ثابت ساخت و یا هزینه هایی که برای تولید کالاهای در جریان تولید می پردازیم را گویند از طرفی کالاهای تولیدی فروش نرفته ، مقادیری از سربار ثابت تحقق یافته دوره جاری را به دوره آتی منتقل می کنند

نکته : سود و زیان و بهای تمام شده کالای فروش رفته تابعی از حجم فروش است.

هزینه یابی مستقیم یا متغیر : این روش شامل هزینه هایی است که به طور مستقیم با تولید کالای مورد نظر در ارتباط است و به بیان دیگر با افزایش هزینه های تولید و ساخت کالا این نوع از هزینه نیز افزایش می یابد و به گونه ای با حجم کالای تولیدی در ارتباط مستقیمی قرار دارد.به عنوان مثال : برای تولید و ساخت کالا هزینه هایی را مانند مواد مستقیم ، دستمزد مستقیم ، سربار متغیر ساخت و هزینه هایی از این دست را باید بپردازیم تا کالا تولید گردد بنابراین به تمامی هزینه های مستقیم و متغیر از مرحله فراهم آوردن مواد کالا تا آخرین هزینه برای کالا که با عنوان بهای تمام شده کالا در نظر میگیریم را هزینه یابی مستقیم گوییم که باید هزینه های انجام شده را در هزینه های دوره ای و در صورت حساب سود و زیان ثبت کنیم علاوه بر این در این روش باید دو حساب کنترل سربار ساخت و دو حساب سربار جذب شده ، یکی برای سربار ثابت و دیگری برای سربار متغیر مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسي دو روش هزينه يابي

 1ـ روش هزينه‌يابي جذبي  2ـ روش هزينه يابي مستقيم يا متغير

در روش هزينه‌هاي جذبي :

كليه هزينه‌هاي توليدي نظير مواد مستقيم ـ دستمزد مستقيم، سربار متغير ساخت، سربار ثابت ساخت،‌ دربهاي تمام شده موجودي كالاي در جريان ساخت منظور مي‌گردد.

روش هزينه يابي مستقيم :

فقط آن قسمت هزينه‌هاي ساخت به محصولات منظور مي‌گردد كه مستقيماً با حجم توليد تغيير مي‌نمايد.

در روش فوق مواد مستقيم دستمزد مستقيم سربار متغير ساخت كه هزينه‌هاي متغير توليدي مي باشد در حساب كالاي در جريان ساخت و در بهاي تمام شده موجوديهاي آخر دوره به عنوان هزينه‌هاي دوره در صورتحساب سود و زيان منظور مي‌گردد.

سربار ساخت را اقلامي مانند هزينه اجاره ـ هزينه استهلاك حقوق و دستمزد و سرپرستان تشكيل مي‌دهد و بستگي به تعداد توليد ندارد.

هزينه غير توليدي همراه با هزينه‌هاي اداري و تشكيلاتي و هزينه‌هاي توزيع و فروش در هزينه‌يابي مستقيم در صورتحساب سود و زيان نشان داده مي‌شود.

تفكيك هزينه‌هاي سربار به دو بخش ثابت و متغير به مديريت امكان مي‌دهد كه اقلام سربار متغير توليد را بيشتر كنترل نمود.

هزينه‌هاي اداري و تشكيلاتي و هزينه‌هاي توزيع و فروش در هر دو روش هزينه‌هاي طي دوره شناخته شده و در صورتحساب سود و زيان منظور مي‌گردد.

منظور از طبقه‌بندي طبيعي هزينه‌ها، طبقه‌ بندي براساس تصميمات اصولي بهاي تمام شده كالاي فروش رفته و هزينه‌هاي توزيع و فروش و هزينه‌هاي اداري و عمومي است.

در هزينه‌يابي مستقيم با متغير هزينه‌ها طبق گرايش هزينه به ثابت و متغير تقسيم بندي مي‌گردد.

دو اختلاف اساسي بين هزينه‌يابي جذبي و هزينه‌يابي مستقيم وجود دارد در رابطه با هزينه‌هاي سربار ثابت ساخت.

1ـ در هزينه يابي جذبي در گزارش توليد هزينه‌هاي سربار ثابت نشان داده مي‌شود.

در هزينه يابي مستقيم هزينه‌هاي سربار ثابت ساخت به عنوان هزينه‌هاي طي دوره در صورت سود و زيان نشان داده مي‌شود.

2ـ در ارائه هزينه‌ها در صورتحساب سود و زيان كه در هزينه يابي جذبي با تقسيم بندي طبيعي ولي در هزينه‌يابي مستقيم به عوامل ثابت و متغير تقسيم گرديده است.

به هزينه‌يابي جذبي هزينه‌يابي كامل نيز مي‌گويند: زيرا انواع هزينه‌هاي ساخت بهاي تمام شده كالاي ساخت شده را تشكيل مي‌دهد.

سرباز ثابت ساخت مكمل است هنگامي كه توليد متوقف باشد نيز وجود داشته باشد در حقيقت سربار ثابت ساخت بستگي به مقدار توليد ندارد بلكه تابعي از زمان مي‌باشد.

هزينه‌هاي غير توليدي به شحر زير طبقه‌بندي گرديده است 1ـ هزينه‌هاي توزيع و فروش ـ هزينه‌هاي عمومي و اداري ـ هزينه‌هاي غير توليدي

تعيين هزينه‌هاي ثابت و تعميم در تجربه و تحليل بهاي تمام شده در مقايسه با حجم فعاليت و سود بينهايت مهم مي‌باشد.

و ...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: