لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 38 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
تعریف مدیریت
مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی وانسانی در برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابع وامکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد.
مدیریت امور اداری
مديريت اداري پشتيباني کننده واحد در زمينه هاي اداري خدمات و تدارکات است که در زمينه هاي زير فعاليت دارد
کارگزيني کارکنان :
اين بخش کليه اقدامات مديريت منابع انساني شامل تامين و سازماندهي و انتصاب نيروي انساني , آموزش و پرورش نيروي انساني , ترفيعات , جابجاييها, مرخصي , ماموريت , برکناري از خدمات , بازنشستگي , برقراري حقوق و مزاياي کارکنان غير هيئت علمي , بايگاني اسناد و مدارک را انجام ميدهد.
تدارکات واحد : کليه اقدامات مربوط به تهيه نيازمنديها اعم از کالا و خدمات نگهداري و مديريت انبارها و واگذري اجناس مورد نياز به بخش هاي مختلف دانشگاه را زير نظر مدير اداري و با هماهنگي مدير مالي به انجام ميرساند
2
بخش خدمات : اين بخش کليه کارهاي خدماتي واحد از قبيل انتظامات , نگهداري فضاي سبز , ترابري افراد/اشياء , نظارت محوطه و ساختمانها را زير نظر مدير اداري به انجام مي رساند.
در هر اداره و سازمان انجام امور و ارائه خدمات عمومی ضروری است زیرا بدون فعالیت این بخش فعالیت سایر بخش ها غیر ممکن خواهد بود
اهم وظايف و اختيارات
1- تهيه و تدوين بودجه ساليانه و پيشنهاد آن به رئيس واحد
2- اظهار نظر در مورد سازمان و تشکيلات واحد و بر آورد نيروي انساني مورد نياز واحد
3- اجراي عمليات مالي واحد و مراقبت در رعايت مقررات مالي
4- تهيه و اجراي طرحهاي رفاهي کارکنان با توجه به امکانات واحد
5- تهيه و تدارک نيازمنديهاي واحد برابر ضوابط مربوط
6- نظارت دقيق بر کميسيون معاملات واحد
4
7- انجام کليه امور حقوقي واحد و استفاده از نظرات متخصصين و دفتر حقوقي سازمان مرکزي در مواقع لزوم
8- همکاري با رئيس واحد براي اجراي هر چه بهتر وظائف مربوط به بخشهاي ستاد واحد
مديريت و موفقيت
با نگاهی گذرا به گردونه عالم هستی، اين مسئله روشن ميگردد كه ساختمان وجود هر انسانی، دارای يك نظام تشكيلاتی فوق العاده ظريف و پيچيده است. اداره اين نظام تشكيلاتی، با مديريت صحيح، توانا، بصير و بی نهايت آگاه ميسر است. انسان نيز به عنوان يك موجود اجتماعی كه ناگزير است تمام نيازهای خود را در پناه زندگی جمعی تأمين نمايد، ناگزير است در زندگی جمعی خود برای جلوگيری از هرج و مرج و هدر رفتن نيروها و استعداد بالقوه و تبديل آن به فعاليت، دارای يك تشكيلات و سازماندهی و مديريت منظم باشد.
از طرف ديگر، اين مسئله نيز حائز اهميت است كه به موازات رشد و تحول و پيشرفت جوامع در زوايای گوناگون، بهويژه در مباحث صنعتی و انفور ماتيك، امروزه هر كسی در زندگی فردی و اجتماعی خود به نحوی با مسئله مديريت در سطوح بالا يا پايين درگير است، و در نتيجه، مديريت علمی است كه تار و پود زندگی ما را دربرميگيرد.
حضرت امير المؤمنين علي(ع) در باره اهميت نقش مدير در تشكيلات و حركت به سمت موفقيت ميفرمايند:
«اَنَّ مَحَلّی مِنها مَحَلُّ القُطب منَ الرَحلَي»، و از آن فهميده ميشود كه مدير مانند گرانيگاه وسط آسياب عمل می كند. باز ميفرمايند: «موقعيت مدير و رهبر، همانند نقش نخ تسبيح است كه دانهها را به هم پيوند ميدهد، و وقت
5
ی رشته پاره شد، دانهها پراكنده ميشوند و بدون نتيجه خواهند ماند، و هيچ گاه در كنار يكديگر جمع نخواهند شد.»
اگر يك سازمان را به مثابه پيكر و بدن انسان تصور كنيم، مدير سازمان، مانند مغز آن است، و بدون مغز، انسان تنها دارای زندگی خطی و روزمرّه است.
عوامل موفقيت در مديريت
تئوری انگيزه موفقيت را ديويدمك كلند ارائه كرد. از ديدگاه اين روانشناس، نياز به موفقيت، بر پايه برتری طلبی، رقابت، اهداف چالشی، اصرار بر انجام دادن كار و فائقآمدن بر مشكلات بنا گرديده است.
شخصی كه انگيزه توفيق طلبی و كمال طلبی زيادی دارد، همواره برتری در عملكرد را جستوجو ميكند؛ از اهداف چالشی لذت ميبرد و دارای پشتكار و روحيه رقابتی در فعاليتهای كاری است.
پرسشهايی كه نياز توفيق طلبی را مورد سؤال قرار ميدهند، عبارتاند از:
1. آيا شما از فعاليتهای كاری چالشی و مشكل لذت ميبريد؟
2. آيا شما ميكوشيد كه عملكردتان از اهداف تعيينشده فراتر برود؟
3. آيا شما روشهای جديد برای فائق آمدن بر مشكلات را ميجوييد؟
مطالعاتی كه مك كلند انجام داده است، نشان دهنده آن است كه افراد با نياز توفيق طلبی بالا، نسبت به كسانی كه نياز به موفقيت در آنان متوسط يا پايين است. از عملكرد بالاتری برخوردار ميباشند.
اين مسئله نشانه اين است كه مديران موفق، به زمينه يا موقعيت خاصی منحصر نيستند، بلكه اين مديران دارای زمينه و موقعيت متنوعی هستند و به همان اندازه نيز از تنوع رفتاری و مهارتی برخورداند. به نظر رابرت كريتنر، حداقل سه عامل مهم برا